وبلاگی از جنس سوال

متمم یک بازی است؛ ما بازیکنانیم

بازی سازی - بازیسازی - متمم - گیمیفیکیشن متمم

یکی از جذاب ترین دروس متمم، گیمیفیکیشن است. اما نکته مهم اینجاست که خود متمم، مصداق بار گیمیفیکیشن محسوب می شود. چند روز پیش، مطلبی در وبلاگ شهرزاد خواندم که می گفت، متمم مصداق بارز دروس خودش است. این خانه، دقیقا جایی است که در آن، علم به عمل تبدیل می شود.

بعد از خواندن دروس کارگاه انگیزه و هیجان (که البته هنوز به جای هیجان انگیزش نرسیده است)، خواندن دروس گیمیفیکیشن را آغاز کردم. به نظر می آمد این درس، یکی از آن درس هایی است که به حق خودش نرسیده. در اولویت های آموزشی متمم، این مطالب زیر مجموعه تفکر مبتنی بر طراحی قرار گرفته اند و جزو اولویت های اول متمم نیستند.

اما به جرات می توانم بگم یکی از ساده ترین راه ها برای موفقیت در بازاریابی، تبلیغات و فروش، گیمیفیکیشن است. این روش، ساده، مطمئن و کلا عالی است! نمی خواهم در این مطلب، زیاد درباره گیمیفیکیشن و مفهوم آن صحبت کنم و بهتر است قبل از خواندن ادامه متن، عازم متمم شده و حداقل این دو درس (یک/دو) را بخوانید.

اما متمم چگونه از گیمیفیکیشن استفاده می کند؟ به برخی از نمونه های آن می پردازیم:

+ وقتی در متمم عضو می شویم، ابتدا از ما 20 امتیاز آموزنده (یادم نیست دقیقا، همین حدودها باید باشد) می خواهد تا اولین باکس اطلاعات را برای مان باز کند؛ آخرین افرادی که به کامنت های من امتیاز داده اند. هر روز و هر روز به متمم می آیید، امتیازهای تان را چک می کنید، خوشحال یا ناراحت می شوید و دوباره کامنت می گذارید، کم کم یاد می گیرید که کامنت های بی محتوا، امتیاز زیادی نمی گیرند و باید با صبر و حوصله کامنت نویسی کنید.

+ هدف بعدی، رسیدن به 300 امتیاز است. بعد از آن می توانید ببینید چه افرادی، بیشتر از بقیه به کامنت های شما امتیاز داده اند. شاید اصلا از این باکس استفاده نکنید، اما همین «در دسترس نبودن» باعث می شود که برای رسیدن به آن، لحظه شماری و تلاش بسیار کنید. به شخصه از زمانی که این باکس برایم باز شده است تاکنون، شاید به تعداد انگشتان یک دست به آن نگاه کرده ام و آن هم سرسری بوده است تا فقط نفرات اول لیست را ببینم. اما زمانی که این باکس برایم باز نشده بود، یکی از اهداف بزرگی زندگی ام، باز کردن باکس محسوب می شد!

+ نوبت به 150 امتیاز اختصاصی می رسد، بعد از این می توانید در وبلاگ محمدرضا کامنت بگذارید. محمدرضا با این تیر، دو نشان زده است. هم می تواند سیستم نظارت مناسبی بر کامنت های وبلاگش ایجاد کند، هم کاربران متمم را دوباره درگیر یک گیمیفیکیشن می کند.

+ بعد از آن برای ارزیاب شدن تلاش می کنید. این گیمیفیکیشن، از نوع قدرت بخشی است. باز هم هر روز به متمم می آیید و در دروس خاص، تلاش و تحقیق می کنید و کامنت می گذارید و امتیاز جمع می کنید. نهایتا برخی درس ها هم پروژه پایانی دارند که از نوع گیمیفیکیشن مجوز است. اگر درست بازی کنید، به مرحله بعد می روید.


این فرایند که تمام شد، حالا یک کاربر داریم که حدود 300 الی 400 امتیاز آموزنده دارد. حالا او به متمم خوانی و کامنت گذاشتن عادت کرده است و مهم تر از این، می داند که کامنت مناسب، چه شاخصه هایی را دارا است. متمم خوانی، بخشی از زندگی او محسوب می شود و این آدم خوش شانس، یکی از مشتری های ثابت متمم است.

تبریک می گویم متمم، تو فوق العاده ای (اما نه بی نقص؛ شاید در این باره بیشتر نوشتم).

محمد حسن بهرامی
۱۸ تیر ۲۲:۴۵
سلام
گیمیفیکیشن روش خیلی خوبیه که می تونه آدم رو درگیرکنه حالا در مورد زندگی خودمون هم می توانیم کاری کنیم که یادگیری به گیمیفیکیشن تبدیل بشه
مثل کتابخوانی
کتاب بخونی و در موردش بنویسی خودش گیمیفیکیشن محسوب می شود.
ممنون
پاسخ :
سلام به محمدحسن خان بهرامی عزیز. بله دقیقا اینطوره. من خیلی شیفته مفهوم گیمیفیکیشن شدم واقعا. در تک تک لحظات زندگی ام، پیاده اش کردم. نه تنها لذت از زندگی رو بالا میبره بلکه ما رو روی Track نگه می داره و بازده مون رو افزایش می ده.
فواد انصاری
۱۶ تیر ۱۶:۰۹
سلام علی جان 
بلاگ زیبایی داره و مثل بلاگ من خشک و بی ذوق نیست. امیدوارم نوشتنت مستدام باشه
پاسخ :
سلام برادر فواد.
آقا این حرفا چیه! بلاگ تو، از نظر من یکی از مفیدترین بلاگ هاست، ترجمه کتابت فوق العاده ـست (ادامه دارش کن پسر)، بخش اقدامات عملی ات هم که بی نظیره. در کل خیلی زیبا می نویسی.
درباره نوشتن هم بهت قول میدم حتما مستدام باشه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ببینید
کتاب‌هایی که می‌خواهم بخوانم
© 1396 استفاده از مطالب این سایت، برای همه، در هر جایی و به هر شکلی آزاد است.