وبلاگی از جنس سوال

خرید جزیره شخصی در 10 ثانیه

گرگ وال استریت

تفاوت انسان ها در ارزش های آن ها است. تفاوت زندگی «کلیکری» با زندگی «واقعی» در ارزش انسان هاست. ارزش چیست؟

این نوشته، قسمت دوم سری نوشته هایی درباره زندگی است.

وقتی می گوییم چیزی ارزش زندگی ما است، یعنی ما حاضر هستیم زندگی ـمان یا بخش بزرگی از آن ها را صرف حرکت به سمت آن ها کنیم. به دو نمونه زیر توجه کنید:

  1. جلب توجه: خواسته یا ناخواسته، خیلی از انسان ها تمام زندگی شان را صرف جلب توجه دیگران می کنند. همانطور که در بازی کلیکر، پول و منابع جمع می کنید، این انسان ها هم در تمام زندگی به دنبال این هستند که مرکز توجه باشند. هر انسانی به طور ذاتی (سروتونین) از جلب توجه لذت می برد و این موضوع، مسئله خاصی نیست. اما یکی از ارزش های اصلی زندگی خیلی ها جلب توجه دیگران است.

  2. راست گویی: خیلی از انسان ها به راست گویی، اهمیت زیادی می دهند و حاضر هستند فرصت های زیادی مثل فرصت ازدواج یا فرصت های شغلی را فدای ارزش اصلی زندگی شان یعنی راست گویی کنند.

صبر کنید، کاغذی بردارید و ارزش های زندگی تان را بر روی آن یادداشت کنید.

اما تفاوت های این دو نمونه از ارزش های زندگی، چه هستند؟

  1. یکی از آن ها بر اساس واقعیت ها بنا شده است (راست گویی) اما دیگری نسبی است و هر کس می تواند برداشت متفاوتی از آن کند. ممکن است شما احساس کنید در مرکز توجه دیگران هستید اما واقعا اینطور نباشد یا بلعکس.

  2. یکی از آن ها از لحاظ اجتماعی، سازنده است و دیگری، تخریب گر. اگر همه به دنبال جلب توجه و در مرکز توجه بودن باشند، رقابت شدید جلب توجه، تاثیر منفی بر جامعه می گذارد.

  3. یکی از آن ها توسط خود شما کنترل می شود (راست گویی) اما دیگری توسط اطرافیان تان. نمی توانید توجه مردم را به زور جلب کنید.

  4. یکی از آن ها مسیر است (راست گویی) و قرار نیست نتیجه خاصی به شما بدهد، شما از مسیر لذت می برید. اما در دیگری، تنها نتیجه (توجه دیگران) اهمیت دارد نه مسیر آن.

با ادبیات رفتاری که صحبت کنیم، دو نوع ارزش تعریف می شوند: درونی (مثل راست گویی) و بیرونی (مثل در مرکز توجه بودن).

نکته مهم: ارزش ها درباره اولویت ها هستند. هیچکس از 20 میلیون فالوئر اینستاگرام و جزیره شخصی بدش نمی آید. مسئله اولویت ها هستند. اگر ارزش شما راست گویی باشد و بین جزیره شخصی و راست گویی قرار بگیرید، راست گویی و صداقت را انتخاب خواهید کرد. شما می توانید در 10 ثانیه آینده بارها صادق باشید اما شاید هرگز در زندگی ـتان به جزیره شخصی نرسید. اگر هم برسید، قطعا ارزش تلاش کردن برایش را نخواهد داشت؛ زیرا مغز شما ساخته شده تا Adapt شود. به دنبال خرید جزیره شخصی یا کسب 20 میلیون فالوئر اینستاگرام بودن، فرقی با بازی های کلیکر ندارد. مهم نیست چقدر سخت کوش باشید، مهم نیست چقدر باهوش باشید، در این دنیای آشفته، استعداد و سخت کوشی تنها دوتا از پارامترهای لازم برای موفق شدن هستند.

خلاصه یک خطی: تفاوت زندگی کلیکری با زندگی واقعی، انتخاب ارزش ها است. ارزش های بیرونی به زندگی کلیکری و ارزش های درونی به زندگی حقیقی منتهی می شوند.

امیر گوهری
۰۷ مرداد ۱۴:۵۸
بسیار ممنونم از مطلب عالیت
واقعا همین الان خیلی چیز هایی که ذهنم رو درگیر کرده بود با فرمول
ارزش ها حل و روشن شد.
نکته ای که به ذهنم رسید این بود که زیادی سهل گرفتن عوامل بیرونی 
میتواند شدیدا به ارزش های درونیمان لطمه زده یا از اعتبار آنها کم کند
نمونه اش را در سریال هیولای مهران مدیری میتونیم ببینیم. قردی بسیار 
شرافتمند که فشار مشکلات مالی مقاومتش در مقابل رشوه و اولویت حفظ
 شرافت را آرام آرام محو میکند.
به هر حال مطلبی که نوشتی عالی بود;)
مهدی :)
۰۱ مرداد ۰۲:۴۲
خب پسر تو که انقدر خوب می‌نویسی چرا کم می‌نویسی؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ببینید
کتاب‌هایی که می‌خواهم بخوانم
© 1396 استفاده از مطالب این سایت، برای همه، در هر جایی و به هر شکلی آزاد است.