وبلاگی از جنس سوال

خواندن کی بُوَد مانند نوشتن (برای طاهره، محمدرضا و دیگران)

روزهای زیادی از آغاز دست به قلم شدنم نمی گذرد اما اتفاقات زیادی در زندگی ام افتاده است. در گذشته، فکر می کردم مفیدترین کاری که انسان می تواند بکند، خواندن است، می خواندم و می خواندم و می خواندم و فکر می کردم آن هایی که می نویسند، وقت خودشان را تلف می کنند. فلسفه نوشتن را درک نمی کردم. امروز اما فهمیده ام که «نوشتن+خواندن»، بهترین کار دنیا است. بنویس و بخوان تا بدانی.

روزنویسی، فواید بسیاری دارد. طاهره خباری روزی به من گفت که فکر می کند هر فرد بسته به شرایطش خودش تصمیم می گیرد چه زمانی دست به قلم می شود و نوشتن یا ننوشتن، تصمیم خود فرد است و بسته به شرایط. امروز می خواهم به هر کس که دارد این متن را می خواند و هنوز قلم وبلاگ نویسی را به دست نگرفته است بگویم، آب دست تان است زمین بگذارید و قلم به دست بگیرید. اصلا مهم نیست در چه شرایط و وضعیتی هستید، روزانه بنویسید. روزانه نوشتن، یادگیری شما را هزار برابر می کند.

وقتی می دانید باید بنویسید، سعی می کنید از تک تک لحظات روزتان، سوژه ای برای بلاگ تان بیابید؛ یعنی همان چیزی که شهرزاد زیاد می گوید: یادگیری در هر لحظه از زندگی. هر اتفاقی از زندگی تان می تواند برای شما درس مهمی باشد: از دیدن یکی از رفیق های قدیمی تان سر خیابان تا خرید خودروی جدید. شاید روزی تمام کتاب های دنیا را بخوانم و دیگر تا آخر عمرم، کتاب نخوانم (البته بعضی ها را باید دو-سه بار بخوانم)، اما هرگز دست از نوشتن بر نخواهم داشت، حتی اگر تمامی متن های دنیا مال من باشد، باز هم خواهم نوشت.

باورم نمی شد که نوشتن، این همه فواید داشته باشد. زیاد حرف نمی زنم؛ «بخوانید، بنویسید و بنویسید».

پ.ن: بله محمدرضا، معلم فوق العاده ام، باز هم حق با تو بود!

سینا شهبازی
۱۳ تیر ۱۹:۲۴
علی
چه خوب گفتی. و چه عنوان جالبی انتخاب کردی. من هم توی سایتم مطلبی نوشتم تحتِ عنوان مثالی امروزی از کارهای سهل ممتنع. فکر می‌کنم همین حرف تو را به زبان و فهم ناقص خودم بیان کرده‌ام.
ضمن اینکه چه خوب بود به جای مسخره‌بازی‌هایی که -دست کم من- ازشون سر در نمیارم (چالش آب سرد)، چالشی داشتیم با عنوان "چالش نویسندگی"...
پاسخ :
اتفاقا خونده بودم مطلبت رو، یه چیزهایی تو سرم هست که به زودی توی وبلاگ خودت و توی همین پست، می نویسم شون. ممنون سینای عزیز.
شهرام مرادپور
۱۳ تیر ۰۰:۵۶
سلام علی عزیز.
خیلی خوشحالم که با وبلاگ تو آشنا شدم (از طریق پیام تو در وبلاگ طاهره خبازی)
وبلاگ زیبایی ساختی. تبریک میگم.
این نوشته ات رو خوندم و لذت بردم.
آدرس وبلاگت رو هم به نرم افزارم Inoreader   پیوند دادم و از این به بعد نوشته هات رو خواهم خوند.

شاد باشی.

پاسخ :
سلام شهرام. من هم وبلاگ تو رو خونده بودم و واقعا مشخصه که علاقه زیادی به کتاب و کتاب خوندن داری. از خوندن مطالبت لذت می برم. ممنون که می نویسی.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ببینید
کتاب‌هایی که می‌خواهم بخوانم
© 1396 استفاده از مطالب این سایت، برای همه، در هر جایی و به هر شکلی آزاد است.